Prof. Dr. Andreas Beyer
ProfessorProfessor
St. Alban-Graben 8
4051
Basel
Schweiz
Curriculum Vitae
Born 1957. Studied art history, classical archaeology, Italian philology, and theater studies at universities in Munich, Florence, and Frankfurt. 1985 doctorate from the Johann Wolfgang Goethe University of Frankfurt am Main. 1983–1986 associate researcher at the Institute of Art History of the University of Frankfurt. 1986–1988 fellow of the Max Planck Society at the Bibliotheca Hertziana in Rome, then assistant researcher in the Department of Art History at the University of Bonn, 1994 habilitation there. 1993 interim professor in the Department of Art History at the University of Hamburg. 1993–1994 senior research fellow at the Center for Advanced Study in the Visual Arts of the National Gallery of Art in Washington, DC. 1994–1997 professor of modern art history in the Department of Art History of the Friedrich Schiller University Jena. 1997–2003 holder of the professorship of art history at the RWTH Aachen. 1997 fellow at the Clark Art Institute in Williamstown, Massachusetts. 1998 scholar at the Getty Research Institute in Los Angeles. 2000 Clark Visiting Professor in the graduate program of Williams College in Williamstown. 2003–2009 tenured professor of early modern art history at the University of Basel. 2009–2014 director of the German Center for Art History in Paris. He renounced a second mandate as well as the call to the post of founding director of the Institut d'études avancées de Paris and returned to the University of Basel in February 2014 as a full professor of art history.
Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung in 2021.
Since 2014 Speaker of the international research network Bilderfahrzeuge. Aby Warburg's Legacy and the Future of Iconology; President of the Scientific Commission of the Swiss Institute for Art Studies SIK/ISEA (Zurich); Member of the Board of Trustees of the Gerda Henkel Foundation (Düsseldorf); Member of the Scientific Advisory Board of the International Research Centre for Cultural Studies/IFK Vienna; as well as other commissions and advisory boards. Since 2021: Swiss representative in the Comité International d'Histoire de l'Art.
From 1995 to 2000 Andreas Beyer was president of the Rudolf Borchardt Society, from 1999-2014 co-editor of the Zeitschrift für Kunstgeschichte. He is a regular contributor to the Frankfurter Allgemeine Zeitung, the Süddeutsche Zeitung and other newspapers.
His research focuses on the art and architecture of the modern era and the German classical period, political iconology, methodology and the history of scholarship.
Publications
ALL PUBLICATIONSProjects
ALL PROJECTSJahr | Autor/in | Titel |
2024 | Rahel Müller | Pinsel, Korn, Säure. Verfahren der Aquatinta in Schriften und Werken bis 1805 |
2023 | Gilles Monney | LE PAYSAGE EN TENSION, ENTRE L'EUROPE ET L'AMÉRIQUE DU NORD (XVIIIE - XXIE SIÈCLES) |
2022 | Paul Mellenthin | Fotografie - Macht - Geschichte. Bilder des Deutsch-Französischen Kriegs und der Pariser Kommune |
2020 | Holger Schumacher | Die spätbarocken Bühnendekorationen im Schlosstheater Ludwigsburg. Zeugnisse der Theaterblüte unter Herzog Karl Eugen von Württemberg |
2017 | Hanns-Paul Ties | Bartlmä Dill Riemenschneider, Malerei als Kulturtransfer zwischen Süddeutschland und Oberitalien im Zeitalter von Renaissance und Reformation |
2016 | Johannes Freiherr von Müller | Herrscherbild und Fürstenspiegel. Eine Studie sozio-politischer Wirkung des Bildes in Mittelalter und früher Neuzeit |
2016 | Margit Gerhards | Die romanischen Portale der gotländischen Landkirchen |
2015 | Susanne Bieri | Bild und Bibliothek – Die Graphische Sammlung der Schweizerischen Nationalbibliothek oder wie die Kunst in die Bibliothek kam und warum sie dort geblieben ist |
2015 | Julia Sophie Korsukéwitz | RaumGrenze – Architektur als Rahmen von In-situ-Malerei. Eine kunsttheoretische Analyse nach Luhmann |
2013 | Anna Szech | Moskau - Das Dritte Rom? Einflüsse der italienischen Renaissance auf die russische Kunst der Frühen Neuzeit. Reiseberichte als eine Quellengattung der Kunstgeschichte |
2012 | Jana Lucas | Europa in Basel. Akteure und Medien künstlerischer Übertragungsprozesse auf dem Konzil von Basel (1431-1449) |
2011 | Reto Thüring | Zielgerichtete Blicke. Zu einigen venezianischen Porträts aus der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts |
2010 | Roberto Donati | La pale d’altare della Cattedrale di S. Urso a Solothurn (1773-1778). Un esempio di dialogo culturale europeo nella Svizzera tedesca cattolica |
2009 | Andrea Giersbeck | Christoph Hehl (1847-1911) – Ein Kirchenbaumeister zwischen Dogmatismus und Emanzipation |
2007 | Anke Kappler | Johann Joseph Couven (1701-1763). Architekturentwürfe für Stadt, Adel und Kirche |
2007 | Marcel Schumacher | Paris - Knotenpunkt kulturellen Transfers |