Prof. Dr. Andreas Beyer
Professor
Andreas Beyer
Philosophisch-Historische Fakultät
Departement Künste, Medien, Philosophie
Fachbereich Kunstgeschichte

Professor

St. Alban-Graben 8
4051 Basel
Schweiz

Tel. +41 61 206 62 91
andreas.beyer@unibas.ch

Born 1957. Studied art history, classical archaeology, Italian philology, and theater studies at universities in Munich, Florence, and Frankfurt. 1985 doctorate from the Johann Wolfgang Goethe University of Frankfurt am Main. 1983–1986 associate researcher at the Institute of Art History of the University of Frankfurt. 1986–1988 fellow of the Max Planck Society at the Bibliotheca Hertziana in Rome, then assistant researcher in the Department of Art History at the University of Bonn, 1994 habilitation there. 1993 interim professor in the Department of Art History at the University of Hamburg. 1993–1994 senior research fellow at the Center for Advanced Study in the Visual Arts of the National Gallery of Art in Washington, DC. 1994–1997 professor of modern art history in the Department of Art History of the Friedrich Schiller University Jena. 1997–2003 holder of the professorship of art history at the RWTH Aachen. 1997 fellow at the Clark Art Institute in Williamstown, Massachusetts. 1998 scholar at the Getty Research Institute in Los Angeles. 2000 Clark Visiting Professor in the graduate program of Williams College in Williamstown. 2003–2009 tenured professor of early modern art history at the University of Basel. 2009–2014 director of the German Center for Art History in Paris. He renounced a second mandate as well as the call to the post of founding director of the Institut d'études avancées de Paris and returned to the University of Basel in February 2014 as a full professor of art history.

Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung in 2021.

Since 2014 Speaker of the international research network Bilderfahrzeuge. Aby Warburg's Legacy and the Future of Iconology; President of the Scientific Commission of the Swiss Institute for Art Studies SIK/ISEA (Zurich); Member of the Board of Trustees of the Gerda Henkel Foundation (Düsseldorf); Member of the Scientific Advisory Board of the International Research Centre for Cultural Studies/IFK Vienna; as well as other commissions and advisory boards. Since 2021: Swiss representative in the Comité International d'Histoire de l'Art.

From 1995 to 2000 Andreas Beyer was president of the Rudolf Borchardt Society, from 1999-2014 co-editor of the Zeitschrift für Kunstgeschichte. He is a regular contributor to the Frankfurter Allgemeine Zeitung, the Süddeutsche Zeitung and other newspapers.

His research focuses on the art and architecture of the modern era and the German classical period, political iconology, methodology and the history of scholarship.

Buch

Neuerscheinung

Auf seiner Spurensuche nach der vergessenen Körperlichkeit der Kunst widmet sich Andreas Beyer in seinem neuen Buch »Künstler, Leib und Eigensinn« umfassend dem Kampf der Künstler um, mit und auch gegen den eigenen Leib und dessen fundamentalen Einfluss auf das Werk. Andreas Beyer rehabilitiert die Kreatürlichkeit des Künstlers in der Kunstgeschichte und entfaltet die leibhaftige Lebensform der alten Meister – mit aufschlussreichen Verweisen auf die Moderne und Jetztzeit. Trotz all ihrer üppigen Anschauungswelten ist die Kunstgeschichte weitgehend Geistesgeschichte geblieben. Ein dringender Perspektivenwechsel auf das Wirken der Künstler und das Plädoyer für eine neue, sinnliche Kunstgeschichte, von einem Bildwissenschaftler, der »den Spagat zwischen Wissenschaft und sprachlicher Schönheit« meistert (Portal Kunstgeschichte).

JahrAutor/inTitel
2024Rahel MüllerPinsel, Korn, Säure. Verfahren der Aquatinta in Schriften und Werken bis 1805
2023Gilles MonneyLE PAYSAGE EN TENSION, ENTRE L'EUROPE ET L'AMÉRIQUE DU NORD (XVIIIE - XXIE SIÈCLES)
2022Paul MellenthinFotografie  - Macht  - Geschichte. Bilder des Deutsch-Französischen Kriegs
und der Pariser Kommune
2020Holger SchumacherDie spätbarocken Bühnendekorationen im Schlosstheater Ludwigsburg. Zeugnisse der Theaterblüte unter Herzog Karl Eugen von Württemberg
2017Hanns-Paul TiesBartlmä Dill Riemenschneider, Malerei als Kulturtransfer zwischen Süddeutschland und Oberitalien im Zeitalter von Renaissance und Reformation
2016Johannes Freiherr von MüllerHerrscherbild und Fürstenspiegel. Eine Studie sozio-politischer Wirkung des Bildes in Mittelalter und früher Neuzeit
2016Margit GerhardsDie romanischen Portale der gotländischen Landkirchen
2015Susanne BieriBild und Bibliothek – Die Graphische Sammlung der Schweizerischen Nationalbibliothek oder wie die Kunst in die Bibliothek kam und warum sie dort geblieben ist
2015Julia Sophie KorsukéwitzRaumGrenze – Architektur als Rahmen von In-situ-Malerei. Eine kunsttheoretische Analyse nach Luhmann
2013Anna SzechMoskau  - Das Dritte Rom? Einflüsse der italienischen Renaissance auf die russische Kunst der Frühen Neuzeit. Reiseberichte als eine Quellengattung der Kunstgeschichte
2012Jana LucasEuropa in Basel. Akteure und Medien künstlerischer Übertragungsprozesse auf dem Konzil von Basel (1431-1449)
2011Reto ThüringZielgerichtete Blicke. Zu einigen venezianischen Porträts aus der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts
2010Roberto DonatiLa pale d’altare della Cattedrale di S. Urso a Solothurn (1773-1778). Un esempio di dialogo culturale europeo nella Svizzera tedesca cattolica
2009Andrea GiersbeckChristoph Hehl (1847-1911) – Ein Kirchenbaumeister zwischen Dogmatismus und Emanzipation
2007Anke KapplerJohann Joseph Couven (1701-1763). Architekturentwürfe für Stadt, Adel und Kirche
2007Marcel SchumacherParis - Knotenpunkt kulturellen Transfers